INSTYTUT NAUK O BEZPIECZEŃSTWIE

Uniwersytet w Siedlcach

NEW VERSION - 2025-11-15 00:14:47

Aktualności

EGZAMIN DYPLOMOWY - KRYMINOLOGIA studia II. stopnia

 

KIERUNKOWE ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE
1. Pojęcie przestępstwa i przestępczości
2. Przestępczość rzeczywista, ujawniona, stwierdzona i osądzona
3. Etiologia rozwoju współczesnej przestępczości w Polsce (przyczyny środowiskowe, ekonomiczne oraz rola mediów)
4. Tendencje przestępczości w Polsce (m. in. przestępczość nieletnich, przestępczość kobiet)
5. Przestępczość korupcyjna w Polsce
6. Przestępczość na tle seksualnym w Polsce
7. Przestępczość przeciwko środowisku naturalnemu w Polsce
8. Przemoc w rodzinie w Polsce (rodzaje, przyczyny, etapy)
9. Tendencje rozwoju przestępczości w cyberprzestrzeni
10. Przyczyny i kierunki rozwoju przestępczości terrorystycznej
11. Charakterystyka fenomenologii przestępczości
12. Problematyka wiktymizacji
13. Zachowania suicydalne (nieletnich, dorosłych, osób starszych)
14. Założenia prewencji generalnej (ogólnej) i indywidualnej (szczególnej)
15. Założenia prewencji pozytywnej i negatywnej
16. Strategia destruktywna zapobiegania przestępczości
17. Strategia kreatywna zapobiegania przestępczości
18. Charakterystyka polityki kryminalnej państwa
19. Polityka karna (polityka ścigania i sądowego wymiaru sprawiedliwości)
20. Wiktymologiczne aspekty profilaktyki przestępczości
21. Instrumenty zwalczania przestępczości
22. Prewencyjny charakter środków probacyjnych
23. Resocjalizacja sprawców przestępstw w warunkach zakładu karnego

ZAGADNIENIA Z METODOLOGII BADAŃ SPOŁECZNYCH

1. Co to jest metoda naukowa, a czym są metodologia i metodyka?
2. Co to jest metoda, technika, narzędzie w badaniach naukowych?
3. Jakie znasz metody wnioskowania, na czym polegają?
4. Jakie znasz metody badań teoretycznych a jakie empirycznych? Scharakteryzuj wybraną z nich,
5. Co to jest przedmiot badań i czym różni się od przedmiotu poznania
6. Jak wyłaniać przedmiot poznania z przedmiotu badań?
7. Co to jest problem naukowy, jaka odgrywa rolę w procesie poznania?
8. Jak wyłania się ogólny problem naukowy?
9. Jak wyraża się ogólny problem naukowy i jaką ma on strukturę?
10. Na czym polega ustawianie problemu naukowego?
11. Jak formułuje się cel badań prowadzonych na potrzeby pracy magisterskiej?
12. Jak problemy szczegółowe nadają strukturę badaniom i opisowi ich wyników?
13. Co to jest, jakie funkcje spełnia hipoteza w procesie poznania?
14. Jak wstępna hipoteza robocza zmienia się w hipotezę roboczą i jak oraz dlaczego staję się wyjaśniającą hipotezą naukową?
15. Dlaczego cel badań powinno się ostatecznie precyzować po postawieniu wstępnych hipotez roboczych?
16. Jak można testować hipotezy w procesie poznania?
17. Jak dobierać metody naukowe do rozwiązywania problemów naukowych i testowania hipotez?
18. Jakie naruszenia zasad etyki w badaniach i ich opisie występują najczęściej w pracach magisterskich?