EGZAMIN DYPLOMOWY – BEZPIECZEŃSTWO INFORMACYJNE studia I. stopnia
KIERUNKOWE ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE
1. Istota społeczeństwa informacyjnego
2. Znaczenie bezpieczeństwa informacyjnego
3. Atrybuty informacji i struktura piramidy wiedzy
4. System bezpieczeństwa informacyjnego w Polsce
5. Uwarunkowania normatywno-prawne dotyczące bezpieczeństwa informacyjnego w Polsce
6. Bariery informacyjne i sposoby przeciwdziałania im
7. Zagrożenia współczesnego środowiska informacyjnego
8. Zagrożenia dla danych osobowych
9. Zagrożenia dla transferu informacji podczas realizacji procesu informacyjnego
10. Różnice w rozumieniu pojęć - bezpieczeństwo informacyjne, bezpieczeństwo cyberprzestrzeni, bezpieczeństwo teleinformatyczne
11. Metody i narzędzia walki informacyjnej
12. Walka o przewagę informacyjną w infosferze
13. Procesy sterowania społeczeństwem przy wykorzystaniu środków medialnego przekazu
14. Zjawisko cyberprzestępczości – istota i rodzaje
15. Możliwości przeciwdziałania cyberprzestępczości
16. Współpracę UE i NATO w zakresie cyberbezpieczeństwa
17. Uwarunkowania ochrony krytycznej infrastruktury państwa
18. Systemy informatyczne w przetwarzaniu informacji niejawnych
skrzynki e-mail, włamaniem do sieci wi-fi
19. Kryminalistyczna analiza śladów cyfrowych
20. Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem cyberprzestrzeni w Polsce
21. Atak typu brute force (metody zapobiegania tego typu atakom)
22. Atak phishingowy (metody zapobiegania tego typu atakom)
23. Znaczenie kultury bezpieczeństwa informacyjnego w budowaniu bezpiecznego środowiska informacyjnego oraz odporności
społeczeństwa na zagrożenia w infosferze
24. Znaczenie polityki informacyjnej w tworzeniu bezpiecznego
środowiska informacyjnego
25. Znaczenie kultury organizacyjnej w zapewnieniu bezpieczeństwa informacyjnego
ZAGADNIENIA MODUŁU 1: Bezpieczeństwo informacyjne w administracji publicznej
1. Znaczenie umiejętności komunikacyjnych w administracji publicznej
2. Regulacje prawne przestrzeni danych publicznych
3. Dobre praktyki udostępniania danych publicznych i tworzenia baz danych
4. Sposoby udostępniania informacji w działalności administracji publicznej
5. Media społecznościowe a prawo do informacji publicznej
6. Audyt wewnętrzny w organizacji
7. Dostęp do informacji publicznej – BIP
8. Płatności elektroniczne
9. Miejsce i zadania ABW w systemie organów administracji bezpieczeństwa informacyjnego
10. Organizacja pracy kancelaryjnej, zasady obiegu dokumentów
11. Platforma ePUAP
12. Technologie informacyjne stosowane w administracji samorządowej
13. Skutki dezinformacji w wymiarze państwowym i społecznym
14. Audyt jako element Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
15. Hejterstwo jako zagrożenie w komunikacji strategicznej
ZAGADNIENIA MODUŁU 2: Bezpieczeństwo informacyjne w przedsiębiorstwie
1. Źródła i przejawy kryzysu w przedsiębiorstwie
2. System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) według normy PN-ISO/IEC 27001:2013
3. Właściwości i uprawnienia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie bezpieczeństwa przemysłowego
4. Rewolucja cyfrowa a nowa gospodarka
5. Cyfryzacja i nowe technologie w marketingu
6. Elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w przedsiębiorstwie
7. Istota, treść i podmioty własności przemysłowej
8. Zarządzanie informacją w cyklu wywiadowczym, metody i techniki zdobywania informacji wywiadowczych
9. Zasoby informacji i wiedzy jako aktywa niematerialne
10. Rola IT we współczesnym przedsiębiorstwie
11. Rola i znaczenie wiedzy w społeczeństwie informacyjnym
12. Sztuczna inteligencja: prawo, odpowiedzialność, etyka
13. Efekty skutecznego zarządzania informacją
14. Przebieg mediacji i negocjacji w sporze gospodarczym
15. Uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi
ZAGADNIENIA Z METODOLOGII BADAŃ SPOŁECZNYCH
1. Zasady, cele i typy badania naukowego
2. Projektowanie badań w strategii badań ilościowych i jakościowych (elementy procesu badawczego)
3. Podstawowe paradygmaty w badaniach społecznych
4. Komplementarność ilościowej i jakościowej strategii badawczej (triangulacja metodologiczna)
5. Charakterystyka badań ilościowych
6. Charakterystyka badań jakościowych
7. Struktura procesu badawczego w badaniach ilościowych
8. Elastyczność struktury badań jakościowych
9. Problem badawczy i implikacje jego sformułowania dla procesu badawczego
10.Hipoteza, jej charakterystyka i sposób weryfikacji/falsyfikacji
11. Metody badań empirycznych (metody badań, metody zbierania danych, metody doboru próby, metody analizy danych)
12. Charakterystyka metody sondażu diagnostycznego
13.Metoda: studium przypadku
14.Metoda monograficzna
15.Metoda biograficzna
16. Znaczenie i zasady doboru próby w badaniach ilościowych
17. Etyka w badaniach społecznych
18.Zmienna jako kategoria badań ilościowych
19. Rola statystyki w badaniach ilościowych
20.Charakterystyka pojęcia dokument w badaniach społecznych