EGZAMIN DYPLOMOWY – BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE studia II. stopnia
KIERUNKOWE ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE
1. Pojęcie życia społecznego; biologiczne, geograficzne, demograficzne podstawy życia społecznego
2. Typologia i klasyfikacja bezpieczeństwa
3. Współczesne zagrożenia bezpieczeństwa społecznego
4. Bezpieczeństwo publiczne w Polsce
5. Bezpieczeństwo a porządek publiczny
6. Psychologiczne mechanizmy powstawania i funkcjonowania konfliktów
7. Psychospołeczne mechanizmy oraz uwarunkowania zachowań prospołecznych i dewiacyjnych
8. Patologie społeczne – przyczyny i rodzaje
9. Wyzwania dla bezpieczeństwa wewnętrznego RP
10. Współczesne wizje ładu międzynarodowego
11. System zarządzania kryzysowego w Polsce
12. Ochrona ludności na poziomie lokalnym
13. Kompetencje i zakres działania władz lokalnych w zakresie bezpieczeństwa
14. Podmioty wykonawcze systemu bezpieczeństwa wewnętrznego na szczeblu ogólnokrajowym regionalnym i lokalnym
15. Systemy informacji przestrzennej na potrzeby bezpieczeństwa
16. Instytucje bezpieczeństwa wewnętrznego
17. Kultura bezpieczeństwa w relacjach z bezpieczeństwem
ZAGADNIENIA MODUŁU 1: Służby bezpieczeństwa wewnętrznego
1. Podmioty bezpieczeństwa i porządku publicznego
2. Pojęcie oraz istota porządku konstytucyjnego
3. Organy ochrony porządku konstytucyjnego
4. Zadania organów władzy publicznej w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego
5. Służby, inspekcje i straże w układzie resortowym i terytorialnym
6. Klasyfikacja form ochrony
7. Podstawowe zadania Policji wynikające z ustawodawstwa
8. Rola i zadania Państwowej Straży Pożarnej wynikające z obowiązujących aktów prawnych
9. Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy (KSRG)
10. Organizacja i funkcjonowanie systemu Zintegrowanego Ratownictwa w Polsce
11. Obiekty podlegające obowiązkowej ochronie
12. Zagrożenia związane z organizacją imprez masowych
13. Obowiązki i odpowiedzialność organizatora za bezpieczeństwo imprezy masowej
14. Współczesne zagrożenia bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej w kontekście przestępczości zorganizowanej i terroryzmu
15. Rodzaje kryzysów, zarządzanie kryzysem, narzędzia i metody PR wykorzystywane w sytuacjach kryzysowych
ZAGADNIENIA MODUŁU 2: Bezpieczeństwo informacji i cyberprzestrzeni
1. Informacja w XXI wieku (rola oraz znaczenie dla państwa i obywatela)
2. Zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji
3. System ochrony informacji niejawnych w Polsce
4. Ochrona informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej
5. Zasady organizacji i obiegu dokumentów
6. Organizacja i funkcjonowanie kancelarii tajnych
7. Ochrona informacji w stanach nadzwyczajnych
8. Odpowiedzialność podmiotów przy przetwarzaniu danych osobowych
9. Formalno-prawne uwarunkowania ochrony informacji
10. Przetwarzanie informacji w systemach teleinformatycznych
11. Bezpieczeństwo informacji w przestrzeni cybernetycznej
12. Cyberprzestępczość – pojęcie i istota zjawiska
13. Rola i zadania służb w zakresie cyberbezpieczeństwa
14. Wojna i walka informacyjna
15. Sposoby i metody ochrony systemów teleinformatycznych
ZAGADNIENIA Z METODOLOGII BADAŃ SPOŁECZNYCH
1. Co to jest metoda naukowa, a czym są metodologia i metodyka?
2. Co to jest metoda, technika, narzędzie w badaniach naukowych?
3. Jakie znasz metody wnioskowania, na czym polegają?
4. Jakie znasz metody badań teoretycznych a jakie empirycznych? Scharakteryzuj wybraną z nich,
5. Co to jest przedmiot badań i czym różni się od przedmiotu poznania
6. Jak wyłaniać przedmiot poznania z przedmiotu badań?
7. Co to jest problem naukowy, jaka odgrywa rolę w procesie poznania?
8. Jak wyłania się ogólny problem naukowy?
9. Jak wyraża się ogólny problem naukowy i jaką ma on strukturę?
10. Na czym polega ustawianie problemu naukowego?
11. Jak formułuje się cel badań prowadzonych na potrzeby pracy magisterskiej?
12. Jak problemy szczegółowe nadają strukturę badaniom i opisowi ich wyników?
13. Co to jest, jakie funkcje spełnia hipoteza w procesie poznania?
14. Jak wstępna hipoteza robocza zmienia się w hipotezę roboczą i jak oraz dlaczego staję się wyjaśniającą hipotezą naukową?
15. Dlaczego cel badań powinno się ostatecznie precyzować po postawieniu wstępnych hipotez roboczych?
16. Jak można testować hipotezy w procesie poznania?
17. Jak dobierać metody naukowe do rozwiązywania problemów naukowych i testowania hipotez?
18. Jakie naruszenia zasad etyki w badaniach i ich opisie występują najczęściej w pracach magisterskich?