W roku akademickim 2025/2026 Uniwersytet w Siedlcach po raz kolejny przystępuje do programu edukacji wojskowej studentów o nazwie Legia Akademicka. Program ten realizowany jest na podstawie zawartego 21 grudnia 2018 r. porozumienia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z Ministrem Obrony Narodowej. Do projektu może przystąpić student, który posiada obywatelstwo polskie. Program szkolenia zakłada szkolenie teoretyczne w Uczelni oraz szkolenie poligonowe. Odbywa się ono w okresie letnim w wybranych jednostkach wojskowych na terenie całego kraju. Jest to niepowtarzalna możliwość odbycia przeszkolenia wojskowego.
Kształcenie w Szkołach Legii Akademickiej jest realizowane w ramach:
SZKOLENIE W SZKOŁACH LEGII AKADEMICKIEJ JEST REALIZOWANE PRZEZ OKRES DO 3 LAT
MODUŁ PODOFICERSKI
Moduł podoficerski składa się z dwóch części: teoretycznej realizowanej w uczelni i praktycznej realizowanej w jednostkach wojskowych, ośrodkach szkolenia i centrach szkolenia.
WYMAGANIA:
I- Kandydat składa wniosek do rektora uczelni, która uczestniczy w programie Legii Akademickiej. Do wniosku dołącza się:
kopię dokumentu tożsamości,
kopię dokumentu potwierdzającego status studenta,
kopię innych dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje i uprawnienia.
II - Po zaliczeniu części teoretycznej w uczelni, kandydat składa wniosek poprzez koordynatora Szkoły Legii Akademickiej do dowolnie wybranego szefa wojskowego centrum rekrutacji (WCR) o powołanie na ćwiczenia w części praktycznej. Na tym etapie kandydat może wyrazić chęć udziału w szkoleniach specjalistycznych m.in z zakresu Kryptologii i cyberbezpieczeństwa, Żandarmerii Wojskowej lub innych specjalności wojskowych stosowanie do potrzeb Sił Zbrojnych.
III - Po ukończeniu modułu podoficerskiego i zdaniu egzaminu na podoficera, kandydat zostanie mianowany na stopień kaprala (mata) rezerwy.
IV - Zakwalifikowani kandydaci przystępują do wybranego przez siebie szkolenia specjalistycznego.
* absolwent- osoba która przystąpiła do programu Legia Akademicka jako student i kontynuuje szkolenie w Szkole Legii Akademickiej po ukończeniu studiów.
MODUŁ OFICERSKI
Kandydat posiadający stopień podoficera rezerwy może przystąpić do modułu oficerskiego. Szkolenie realizowane jest w ciągu jednego roku akademickiego w trakcie letniej przerwy międzysemestralnej w uczelni wojskowej, trwa nie mniej niż 62 dni i kończy się egzaminem na oficera.
WYMAGANIA:
I - Kandydat składa wniosek do dowolnie wybranego szefa wojskowego centrum rekrutacji (WCR). Na tym etapie kandydat może wyrazić chęć uczestnictwa w szkoleniu specjalistycznym z zakresu:
Kryptologii cyberbezpieczeństwa;
Wojsk Specjalnych;
Żandarmerii Wojskowej.
II - WCR rozpatrzy wniosek i poinformuje kandydata o wynikach rekrutacji do modułu oficerskiego. Kandydaci, którzy wyrazili zainteresowanie uczestnictwem w szkoleniu specjalistycznym będą podlegać dodatkowej weryfikacji.
III - Po ukończeniu modułu oficerskiego i zdaniu egzaminu na oficera, zakwalifikowani kandydaci, przystąpią do szkolenia specjalistycznego.
Studenci chętni do odbycia przeszkolenia mogą pobrać wnioski o dołączenie do programu w formie elektronicznej
wniosek ochotnika.doc (dokument niedostępny cyfrowo).
wniosek ochotnika.pdf (dokument niedostępny cyfrowo).
Osoby, które zaliczyły część teoretyczną szkolenia i chcą odbyć szkolenie praktyczne w wybranej jednostce wojskowej Powinny do włąściwego dla siebie terytorialnie WCR (Wojskowego Centrum Rekrutacji) złożyć:
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia teoretycznego w Szkole Legii Akademickiej na uczelni wyższej;
- zaświadczenie o odbyciu zaliceniu szklennia na platformie e-learningowej PELA;
- wniosek o powołanie w trybie ochotniczym do odbycia ćwiczeń wojskowych w module podoficerskim ochotniczego szkolenia wojskowego w Szkole Legii Akademickiej (wniosek.doc)
Koordynator programu:
dr Grzegorz Wierzbicki
Instytut Nauk o Bezpieczeństwie
Wydział Nauk Społecznych
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
EGZAMIN DYPLOMOWY - KRYMINOLOGIA studia I. stopnia
KIERUNKOWE ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE
1. Przedmiot i zakres kryminologii
2. Stosunek kryminologii do innych nauk
3. Przestępczość jako zjawisko społeczne
4. Źródła wiedzy o przestępczości
5. Przestępczość nieletnich – istota i kierunki zwalczania
6. Przestępczość kryminalna – istota i kierunki zwalczania
7. Przestępczość narkotykowa – istota i kierunki zwalczania
8. Przestępczość gospodarcza – istota i kierunki zwalczania
9. Przestępczość seksualna – istota i kierunki zwalczania
10. Przemoc w rodzinie – istota i kierunki zwalczania
11. Przestępczość zorganizowana – istota i kierunki zwalczania
12. Przestępczość terrorystyczna – istota i kierunki zwalczania
13. Ciemna liczba przestępstw
14. Rola kultury w zapobieganiu przestępczości
15. Nowe formy przestępczości
16. Zapobieganie przestępczości
17. Charakterystyka polityki kryminalnej państwa (profilaktyka kryminologiczna, profilaktyka kryminalistyczna, polityka karna, profilaktyka penitencjarna)
18. Środki reakcji na przestępstwo przewidziane w Kodeksie Karnym
19. Patologie społeczne – rodzaje, przyczyny i kierunki zwalczania
20. Doktryny kryminologiczne
21. Prognoza kryminologiczna
22. Kara – pojęcie, cechy i funkcje
23. Ustawowy i sądowy wymiar kary
24. Zakres kompetencji i działania Prokuratury w zakresie zwalczania przestępczości
25. Zakres kompetencji i działania Policji w zakresie zwalczania przestępczości
ZAGADNIENIA Z METODOLOGII BADAŃ SPOŁECZNYCH
1. Jakie znasz rodzaje pytań i odpowiedzi? Opisz je.
2. Na czym polega i jak przebiega wyłonienie pytania ogólnego w pracy licencjackiej?
3. Jak formułuje się pytania w pracy licencjackiej?
4. Na czy polega i jak przebiega ustawienie pytania ogólnego w pracy licencjackiej?
5. Jak formułuje się cel badań prowadzonych na potrzeby pracy licencjackiej?
6. Jak powstaje struktura opisu wyników badań w pracy licencjackiej?
7. Co to jest metoda, technika, narzędzie w badaniach naukowych?
8. Na czym polega wnioskowanie indukcyjne, a na czym dedukcyjne?
9. Podaj przykład wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego.
10. Jakie znasz metody badań empirycznych? Opisz jedną wybraną metodę.
11. Jakie znasz metody badań teoretycznych? Opisz jedną wybraną metodę.
12. Scharakteryzuj najczęściej popełniane błędy w etyce postępowania badawczego.